آفرینش آدم نقاشی معروفی از میکل آنژ است که بر روی سقف کلیسای سیستین، اقامتگاه رسمی پاپ در واتیکان، دیده میشود. این اثر که چهارمین قاب بر روی سقف مشبک این کلیسای کوچک است، به سال ۱۵۱۱ میلادی میلادی توسط میکل آنژ، نقاش، پیکرتراش، معمار و شاعر ایتالیایی کشیده شده است.
در آفرینش آدم، یکی از داستانهای انجیل از کتاب آفرینش دیده میشود که در آن خدا با دمی حیات بخش به آدم زندگی می بخشد.
با کمی دقت میتوان از نیمه راست تصویر، برشی عرضی از مغز انسان با جزئیاتی قابل توجه را تشخیص داد که نشان دهنده تسلط بالای نقاش بر آناتومی بدن انسان است. این اثر به همراه سایر بخشهای کتاب آفرینش (پیامبران، ساحره لیبیایی، زاخاریاس و ...) بر روی سقف کلیسا در دهه هشتاد میلادی بازسازی شدند.
آفرینشگرایی یا خلقت گرائی از فراگیرترین ایدههای فلسفی و مذهبی است که به مثابه نوعی تبیین؛ انسان، حیات، کره زمین، قوانین و ساز و کارهای طبیعی و مجموعه جهان را آفریدگان موجود یا موجوداتی فراطبیعی (عموماًبا نام خدا) می شمارد.[۱]
تقابل خلقتگرایی و تکامل به مجادلههایی فرهنگی، سیاسی و مذهبی میپردازد که عموماً حول مسئلهٔ منشأ حیات و مقابله با پذیرش نسب مشترک انسان با جانداران دیگر جریان دارند.[۱][۲][۳][۴]
اسطوره یا داستان آفرینش، روایتی نمادین در یک فرهنگ و درمیان مردم است که درباره آغاز جهان و چگونگی پیدایش مردم سخن میگوید. این اسطورهها بیشتر به صورت دهان به دهان نقل میگردند [۱] و شایعترین شکل اسطوره در میان فرهنگهای مختلف بشری هستند. با وجود نبود پشتوانه تاریخی، چنین اسطورههایی در میان اعضای یک جامعه به عنوان حقایقی والا در نظر گرفته میشوند.[۲] این اسطورهها تقریباً در تمامی مذاهب به چشم میخورند. برخی ویژگیها در میان اسطورههای آفرینش مشترکند. درهمگی این داستانها یک طرح کلی و شخصیتهای تاثیر گذار (خدا گونه، انسانی، و یا جانورانی که در بیشتر موارد توان سخن گفتن و یا تغییر شکل سریع را دارند) وجود دارند و همگی در گذشتهای نامشخص و مبهم رخ دادهاند.[۳] در تمامی این داستانها سعی برآن است تا به پرسشهای عمیقی که آن جامعه با آنها دست به گریبان است پاسخ داده شود. اسطورههای آفرینش دیدگاه و نگرش افراد آن جامعه را نسبت به جهان نشان میدهند و چهار چوب هویت فرهنگی اعضای جامعه را معین میکنند.[۴]
خلقت انسان از خاک است که اولین موجود -حضرت آدم- با آن ساخته شده هست، و خلقت انسانهایی از نسل او به وسیله نطفه؛ که در ذیل به این موضوع پرداخته میشود.
جن:
واژه «جن» از دیدگاه قرآن نام یكی از موجودات است و وجود خارجی دارد.
آیات و روایات دلالت دارند بر اینكه جن مانند انسان، مکلف و مختار است و به واقع از اهداف آفرینش او عبادت حق تعالی می باشد.
نظرات شما عزیزان: